မွတ္စုမွတ္တမ္း
ဇန္န၀ါရီ ၉၊ ၂၀၀၈
ပါပါ့အေဖ ဆုံးၿပီးေနာက္
ဘဝလမ္း ခရီးဟူသည္မွာ ပန္းခင္းထားေသာလမ္းခ်ည္း မဟုတ္ပါ။ ဆူးေညႇာင့္ခလုတ္္ႏွင့္ ျပည့္ဝေသာ လမ္းလည္း ရွိပါတယ္။ ပါပါသည္ အေဖဆုံးၿပီးေနာက္ ပန္းခင္းေသာလမ္းေပၚမွာ ေလွ်ာက္ရာမွ ႐ုတ္ခ်ည္း ဆူးေညႇာင့္ခလုတ္္ႏွင့္ ျပည့္ဝေသာလမ္းေပၚသုိ႔ ေရာက္ရွိသြားပါတယ္။
ပါပါ့အေဖဆုံးၿပီးေနာက္ တပတ္အၾကာ ဇြန္လ ပထမပတ္မွာ ေက်ာင္းမ်ား အသီးသီး ဖြင့္ပါတယ္။ ေက်ာင္းမ်ားဖြင့္ေသာ္လည္း ပါပါ့ကုိ ေက်ာင္းထားမည့္သူမရွိသျဖင့္ ပါပါ့ေက်ာင္းမသြားႏုိင္ေတာ့ပါ။ ပါပါ့ အစ္မႀကီးလည္း ေက်ာင္းဆက္မေနႏုိင္သျဖင့္ ေမာ္လၿမိဳင္ 'အေမရိကန္ေဆး႐ုံမွာ သူနာျပဳဆရာမ သင္တန္း ေလွ်ာက္ထားရာ ရသျဖင့္ ေမာ္လၿမိဳင္သုိ႔ ထြက္ခြာသြားပါတယ္။ ပါပါ့ညီမကေလးက ရြာေက်ာင္းမွာပဲ ေက်ာင္းေနပါတယ္။ ညီေလးကေတာ့ ေက်ာင္းမေနတတ္ေသးပါ။
တေန႔ မနက္ မီးဖုိေခ်ာင္မွာ ပါပါထမင္းခ်က္ေနတုန္း ပါပါ့အေမက ပါပါ့ကုိလာေျပာပါတယ္။ သားႀကီး ၿမိဳ႕ေက်ာင္းမွာ တႏွစ္ဆက္ေနလုိရင္ အေမႀကိဳးစားထားေပးမယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ပါပါက တႏွစ္ထဲနဲ႔ အေၾကာင္းထူးမွာ မဟုတ္ဘူး၊ ေတာမွာပဲျဖစ္သလုိ ေနထုိင္လုပ္ကုိင္စားေသာက္မယ့္ အေၾကာင္း ျပန္ေျပာပါတယ္။ ပါပါ့အေဖ သုံးေလးလဖ်ားေတာ့ ေဆးဖုိးဝါးခ ေပးရန္ အိမ္မွာရွိတာေတြ ေရာင္းခ်ရတဲ့အေၾကာင္း လူႀကီးေတြအခ်င္းခ်င္း ေျပာသံၾကားေတာ့ ပါပါ့အေနနဲ႔ ပါပါ့အေမကုိ ဒုကၡ မေပးခ်င္ေတာ့ပါ။
ပါပါသည္ အိမ္မွာပဲေနၿပီး တတ္ႏုိင္သည့္ဘက္မွ အိမ္အလုပ္ကုိ ဝုိင္းကူလုပ္ပါတယ္။ မီးဖုိေခ်ာင္ အလုပ္ ဆုိလွ်င္ မီးေမႊးၿပီး ထမင္းခ်က္ပါတယ္။ ငါးပိရည္က်ဳိအုိး တည္ပါတယ္။ ဟင္းေတာ့ မခ်က္တတ္သျဖင့္ ပါပါ့အေမပဲ ခ်က္ပါတယ္။ မနက္ ညေန အေမ ေမြးထားတဲ့ဝက္ေတြကုိ အစာေကၽြးရပါတယ္။
အိမ္အလုပ္ဝုိင္းလုပ္ရင္း အိမ္မွာေနရင္းနဲ႔ ဇူလုိင္လကုန္ခါနီးမွာ ပါပါ့ေနခဲ့တဲ့ ပုသိမ္က မြန္ ကရင္ အထက္တန္းေက်ာင္း၊ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးထံမွ စာလာတယ္။ စာကေတာ့ ပါပါ့အတြက္ အစုိးရထံမွ ေထာက္ပံ့ေၾကးရရွိတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းျပန္လာေနဖုိ႔ပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီစာရေတာ့ ပထမ ပါပါ နားမလည္ဘူး၊ အံ့အားလည္း သင့္တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ ေက်ာင္းျပန္ေနဖို႔ အစုိးရထံမွာ ပါပါ တခါမွ ေလွ်ာက္လႊာမတင္ျခင္းေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္တယ္။
ေနာက္မွ ပါပါသိရတာကေတာ့ ပါပါ့အေမဟာ ေက်ာင္း အုပ္ႀကီးထံစာေရးၿပီး ပါပါ့အတြက္ အစုိးရထံမွ ေထာက္ပံ့ေၾကးရရန္ ေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ မွာၾကားတယ္ဆုိတာ သိရတယ္။ ပါပါ့အေဖဆုံးစ ေက်ာင္းဖြင့္ ခ်ိန္မွာ ပါပါ့အေမက ပါပါ့ကုိ ေက်ာင္းတႏွစ္ ႀကိဳးစားထားေပးမယ္ဆုိတာ ေျပာတယ္။ ေနာက္ ပါပါ့ အေမက ပါပါ့ကုိ ေက်ာင္းဆက္ေနႏုိင္ရန္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးထံ စာေရးပန္ၾကားတယ္ဆုိေတာ့ မိဘမ်ား ဟာ သားသမီးကုိ ဘယ္ေလာက္ ခ်စ္တယ္၊ မိဘေက်းဇူး ဘယ္ေလာက္ ႀကီးမားတယ္ဆိုတာ ပါပါ မၾကာမၾကာ ေျပာပါတယ္။
ပါပါေက်ာင္းျပန္သြားေတာ့ ၅ တန္းေအာင္ထားတဲ့အတြက္ ၆ တန္းမွာ ေနရတယ္။ ေက်ာင္း ၂ လနီးပါး မွ်ေနာက္က်ေတာ့ အခ်ိန္ပုိယူၿပီး မသင္ရေသးတဲ့သင္ခန္းစာေတြကုိ လုိက္လံ ေမးရတယ္။ ပုသိမ္ မြန္ ကရင္ အထက္တန္းေက်ာင္းမွာ ပါပါ ဆယ္တန္းေအာင္တဲ့ ၁၉၃၃ ခုႏွစ္အထိ ေနခဲ့တယ္။
ပါပါေက်ာင္းမွာေနတုန္း အစုိးရထံမွရတဲ့ အေထာက္အပံ့ဟာ ေက်ာင္းလခႏွင့္ ထမင္းစရိတ္အတြက္သာ လုံေလာက္ပါသျဖင့္ ပါပါ့အေမက ပါပါ့ကုိ မုန္႔ဖုိးအျဖစ္ တလ ၄ က်ပ္ ပုိ႔ေပးတယ္။ ပါပါေနတဲ့ ေဘာ္ဒါ ေဆာင္ဟာ နံနက္တုိင္း နာရီဝက္ခန္႔ ေဘာ္ဒါေက်ာင္းသားေတြဟာ အလုပ္လုပ္ရတယ္။ ေဘာ္ဒါေဆာင္ အခန္းမ်ား အမႈိက္လွဲတဲ့ အလုပ္၊ ျမက္ခုတ္ျမက္ေပါက္ အလုပ္၊ ေရခပ္တဲ့ အလုပ္၊ ထမင္းစား႐ုံမွာ ထမင္းဟင္း ျပင္ဆင္တဲ့ အလုပ္ အစရွိသည္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
အလုပ္ကုိ တလတခါ ေဘာ္ဒါအုပ္က လွည့္ေပးပါတယ္။ ေဘာ္ဒါေဆာင္အခန္းမ်ား အမႈိက္လွဲတဲ့အလုပ္ ကိုလုပ္ရေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားက ပါပါ့ကုိ လာငွားလုပ္ခုိင္းပါတယ္။ စေန၊ တနဂၤေႏြေန႔မ်ားမွာ ေက်ာင္းပိတ္ေတာ့ ေက်ာင္းသားႀကီးမ်ားက သူတုိ႔ အက်ႌေလွ်ာ္ဖြတ္ေပးဖုိ႔ ပါပါ့ကုိ လာေပးတယ္။ ေလွ်ာ္ဖြတ္ခ တထည္ ႏွစ္ျပား ေပးပါတယ္။ ဆပ္ျပာလည္း ေပးပါတယ္။ သူတုိ႔ေပးတဲ့ဆပ္ျပာနဲ႔ပဲ ပါပါ့အက်ႌေတြ ပါပါ ေလွ်ာ္ဖြတ္ႏုိင္ပါတယ္။
ပါပါတုိ႔ေက်ာင္းေနတဲ့ ေခတ္တုန္းက လက္ဖက္ရည္တခြက္ ၃ ျပားပါ။ ေခါက္ဆြဲေၾကာ္တခြက္ တမူး (ဆယ္ျပားခန္႔) အေကာင္းစား စပါယ္ရွည္တခြက္ တမတ္ (၂၅ ျပားခန္႔)၊ ဆံပင္ညႇပ္ခ တမူး ျဖစ္ပါတယ္။ ဟုိတုန္းက ပုိက္ဆံတန္ဖုိးနဲ႔ ယခုေခတ္ ပုိက္ဆံတန္ဖုိး ဘယ္ေလာက္ကြာျခား တယ္ဆုိတာ သိႏုိင္ပါတယ္။
ပုသိမ္ၿမိဳ႕ ဟုိတစ္ဖက္ကမ္းေလာက္မွာ ေတာင္သူကုန္းဆုိတာ ရွိတယ္။ ကားရားသီး (မအူပင္ဘက္ ကြင္း ကနစုိးသီး ဟုေခၚသည္) ေခၚတဲ့ သစ္သီးေတာ ရွိတယ္။ ကားရားသီးဆိုတာ အသီး လက္ညႇဳိး ပုံသ႑ာန္ျဖစ္ၿပီး အတြဲလုိက္၊ အဆုပ္လုိက္ သီးပါတယ္။ မွည့္ေတာ့ အေရာင္ညဳိလာပါတယ္။ အရသာ က ခ်ဥ္ျပံဳး ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လည္း ခ်ဳိခ်ဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ သၾကားႏွင့္စားလွ်င္ အရသာ ပုိရွိပါတယ္။ ေတာင္ကုန္းမွာ ကားရားသီးေပၚခ်ိန္မွာ ပါပါနဲ႔ေက်ာင္းေနဖက္ အေပါင္းအေဖာ္ေတြဟာ အားတဲ့ စေနေန႔မွာ ကားရားသီး သြားခူးစားၾကပါတယ္။ အေပ်ာ္သြားတဲ့ သေဘာမ်ဳိးပါပဲ။
ပုသိမ္ၿမိဳ႕ကုိ ဖိလစ္ပုိင္ႏုိင္ငံက မနီလာဆပ္ကပ္ လာေရာက္ ကျပပါတယ္။ ပါပါတုိ႔ေက်ာင္းနဲ႔ သိပ္မေဝး တဲ့ မုိင္ဒါကြင္းမွာ ကျပပါတယ္။ တလခန္႔ၾကာပါတယ္။ ကျပၿပီး ႏွစ္ပတ္အၾကာမွာ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြကုိ ႐ုံဝင္ခ တဝက္ခႏွင့္ ကျပပါတယ္။ ပါပါတုိ႔ေက်ာင္းက ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား မ်ား သြားၾကပါတယ္။ ပါပါက ပုိက္ဆံမရွိလုိ႔ မသြားႏုိင္ပါ။ သြားၾကည့္ၿပီး ျပန္လာတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ေျပာျပတာကုိပဲ နားအရသာခံၿပီး ႏွစ္သိမ့္ေနရတယ္။
ေက်ာင္းပိတ္တဲ့အခါ ပါပါ အိမ္ျပန္ပါတယ္။ ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မ်ားဆုိလွ်င္ ပါပါက အိမ္အလုပ္ ျခံအလုပ္လုပ္ရတဲ့အျပင္ ပါပါ့ဦးေလး ႏြားမ်ားကိုပါ ထိန္းေက်ာင္းေပးရပါတယ္။ အိမ္အလုပ္ကေတာ့ သုံးေရခပ္ရတာ သက္သာသေလာက္၊ ေသာက္ေရက်ေတာ့ မုိင္ဝက္ေလာက္ေဝးတဲ့ ေရတြင္းမွာ သြား ခပ္ရေတာ့ သိပ္မသက္သာလွပါ။
ျခံအလုပ္နဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ရြာနဲ႔မုိင္ဝက္ေက်ာ္ေနရာမွာ ပါပါ့အေမက ျခံလုပ္ပါတယ္။ ငါး ဧကခန္႔ က်ယ္ဝန္းပါတယ္။ အဓိကစုိက္တဲ့အပင္မ်ားကေတာ့ ငွက္ေပ်ာပင္ နဲ႔ ခရမ္း၊ ေျပာင္း၊ တုိင္ေထာင္ပဲ အစရွိတဲ့ သီးႏွံပင္မ်ား ျဖစ္တယ္။ အေမစုိက္တဲ့သီးႏွံေတြဟာ ေအာင္ျမင္သင့္သေလာက္ မေအာင္ျမင္ေတာ့ ့မုဆုိးမျခံ ဘယ္ေလာက္ေအာင္မလဲလုိ႔ အေျပာခံရတယ္။
အဲဒီျခံမွာ စုိက္ထားတဲ့ သီးႏွံပင္ေတြ ပါပါေက်ာင္းပိတ္ျပန္လာေတာ့ ေရထမ္းေလာင္းရတယ္။ ေရကုိေသာက္ေရတြင္းကေန ခပ္ေလာင္းရင္ နီးေပမယ့္ ျခံေရေလာင္းဖို႔ ေသာက္ေရတြင္းကုိ မသုံးရ ဘူးဆုိတာနဲ႔ ျခံရဲ႕မုိင္ဝက္ေက်ာ္ေဝးတဲ့ ဓားကေခ်ာင္း (လွည္းဆိပ္ရြာကုိ ျဖတ္ဆင္းသြားေသာ ခဲေပါင္ေခ်ာင္း)မွာ ေရသြားခပ္ရတယ္။ သိပ္မသက္သာလွဘူး။ စုိက္ထားတဲ့ ငွက္ေပ်ာေတြဟာ ဖီးၾကမ္းေတြျဖစ္တယ္။ တခါတခါေက်ာင္းပိတ္ျပန္တာနဲ႔ ငွက္ေပ်ာခုတ္ ေရာင္းတာနဲ႔ၾကံဳရင္ ျခံကေန ကမ္းနားထိ (မုိင္ဝက္)ကုိ ငွက္ေပ်ာခိုင္ေတြ ထမ္းပုိ႔ရေသးတယ္။
ေျပာခဲ့တဲ့အိမ္အလုပ္တုိ႔ ျခံအလုပ္ေတြကုိ ညေနပုိင္းမွ လုပ္တာမ်ားတာပဲ။ မနက္ပုိင္းမွာ ဦးေလးရဲ႕ ႏြားေတြကုိ ေက်ာင္းေပးရတယ္။ ရြာက တျခားႏြားေတြကုိ ေက်ာင္းေပးတဲ့ ႏြားေက်ာင္းသားေတြလည္း ရွိၾကတယ္။ သူ႔ႏြား ကုိယ့္ႏြား စသည္ျဖင့္ေပါ့ ေက်ာင္းၾကတဲ့ ႏြားေက်ာင္းသားေတြပါ။ ႏြားေတြကုိ ရြာက ေန တမုိင္ကြာခန္႔မွာရွိတဲ့ စားက်က္လုိေနရာမွာ ေက်ာင္းၾကတယ္။ စုေပါင္းၿပီး ေက်ာင္းၾကတာေပါ့။ စားက်က္ရယ္လုိ႔ေတာ့ အတိအက် မဟုတ္ပါဘူး။ ရိတ္သိမ္းၿပီး လယ္ကြင္းေတြထဲမွာ ဒါမွမဟုတ္ လွ်ဳိေျမာင္ေတြထဲမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏြားေက်ာင္းသားဘဝကုိ ျပန္ေတြးၾကည့္ေတာ့ တမ်ဳိးေပ်ာ္စရာ ေကာင္းတယ္။ ႏြားေက်ာင္းသားေတြမွာ ကုိယ္စီ သားေရႀကိဳးေလးခြေတြရွိတယ္။ ေလးခြကေလာက္ေလး သေဘာမ်ဳိးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူက ခြ ပုံသ႑ာန္ရွိတဲ့ သစ္ကုိင္းျပတ္ ဒါမွမဟုတ္ သစ္သားကုိ ခြပုံလုပ္ၿပီး သားေရႀကိဳးကုိ သစ္သားကုိင္းမွာ ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး ေလာက္စလုံးနဲ႔ ပစ္ရတဲ့ ေလာက္ေလးပဲ။ သူ႔ကုိ ေလးခြလုိ႔ ေခၚတာထက္ 'ခြ'လုိ႔ပဲ အလြယ္တကူ ေခၚၾကတယ္။
ႏြားေတြကုိ လႊတ္ေက်ာင္းတဲ့ လွ်ဳိနား၊ ကမ္းနား ေရာက္တဲ့အခါ ပါပါတုိ႔က ေျမေစးကုိ ယူတယ္။ ေကာ္ တယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ တူးတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေလာက္စာလုံးေတြ လုံးတယ္။ ေလာက္စာလုံးေတြရၾကၿပီ ဆုိရင္ တခါတေလ ေခါင္ပုံပစ္တန္း ကစားၾကတယ္။ ေခါင္ပုံဆုိတာက ေလာက္လုံးကုိ သုံးလုံး ဖုိခေနာက္ဆုိင္ထားၿပီး အဲဒီေပၚမွာတလုံး တင္တယ္။ ၄ လုံးကုိ တပုံေပါ့။ ကစားသူ တေယာက္ကုိ ဘယ္ႏွစ္ပုံေၾကးဆုိၿပီး သတ္မွတ္တယ္။
ဥပမာ- လူ ၃ ေယာက္ တေယာက္ကို ၃ ပုံသတ္မွတ္ရင္ ၉ ပုံကုိ အတန္းလုိက္ စီလုိက္တယ္။ စီၿပီးေတာ့ ေပ ၅ဝ အကြာေလာက္ကေန တေယာက္တလွည့္စီ ေလာက္စာလုံးနဲ႔ လွမ္းပစ္ရတယ္။ ဒီလုိ လွမ္းပစ္တဲ့အခါမွာ ေရွ႕ဆုံးကပုံကုိထိလုိ႔ စီထားတာေတြၿပိဳသြားရင္ က်န္အပုံေတြအားလုံးကုိ ရတယ္။ အကယ္၍ စီထားတဲ့အပုံကုိ မထိလုိ႔ ဒါမွမဟုတ္ ပြတ္သီၿပီး ထိေပမယ့္ အပုံမၿပိဳရင္ မရဘူး။ အကယ္၍ အလယ္ကအပုံကုိ ထိၿပီး ၿပိဳတယ္ထား အဲဒီအပုံက ေနစၿပီးေနာက္ပုိင္း အပုံေတြအားလုံးကုိ ရတယ္။ စားရတယ္ေပါ့။
ဒါေပမယ့္ ထိတဲ့အပုံကေန အေရွ႕ပုိင္းဘက္ အပုံေတြကုိေတာ့ မစားရဘူး။ ဒါက မကစားမီ ႀကိဳတင္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္းခ်က္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ဘယ္သူကစ ပစ္ရမယ္ ဆုိတာကုိ စီစဥ္ ရေသးတယ္။ စီစဥ္ပုံကေတာ့ ကစားမယ့္လူသုံးေယာက္ဟာ သတ္မွတ္တဲ့ တေနရာကုိ ေလာက္စာ လုံးနဲ႔ လွမ္းပစ္ရတယ္။ ေလာက္စာလုံး အနီးဆုံး ေရာက္တဲ့လူက ပထမစကစားရၿပီး ေနာက္ ဒုတိယ တတိယ စသည္ျဖင့္ အနီးဆုံးလူက အစဥ္လုိက္ ကစားသြားရတယ္။ ေထြခင္းတဲ့ သေဘာလုိပါပဲ။
ႏြားေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႔ ေခါင္းပုံပစ္တန္း မကစားလွ်င္ တာေျပးတန္း ကစားၾကတယ္။ ဒါလည္း ေလာက္စလုံးတန္း ကစားၾကတယ္။ တာေျပးမယ့္ လူႏွစ္ေယာက္က ေလာက္စာလုံး ဘယ္ႏွစ္လုံး ေၾကးေလာင္းမယ္ဆုိၿပီး ေျပးၾကတယ္။ ေဘးၾကည့္ ႏြားေက်ာင္းသားေတြလည္း ကုိယ္ႀကိဳက္ရာ ဘက္ကုိ ကုိယ္ေလာင္းၾကတယ္။
ေႏြရာသီျဖစ္လုိ႔ တခါတေလ ပါပါတုိ႔ ႏြားေက်ာင္းတဲ့ေနရာနဲ႔ မနီးမေဝးအရပ္မွာ ဟုိရြာ - ဒီရြာ ခ်ိန္းၿပီး တာေျပးပြဲျပဳလုပ္က်င္းပတာလည္း ရွိတယ္။ ဒီလုိအခါမွာ ပါပါတုိ႔ ႏြားေက်ာင္းသားေတြ သြားၾကည့္ၾက တယ္။ တာေျပးပြဲမွာ တခါတေလ ပန္းဆုိတာကုိ အသုံးျပဳၿပီး တစ္ခါတေလ လြက္ခုတ္တာကုိ အသုံးျပဳ တာကုိ ေတြ႔ရတယ္။ လြက္ခုတ္ကုိအသုံးျပဳၿပီး တာေျပးပြဲတခုမွာ ေျပးတဲ့လူတေယာက္က ပန္းဝင္ခါနီး အလ်ားခုန္ၿပီး ဂ်က္ကုိဝင္ခုတ္တာ ေရွ႕အလ်ား ေမွာက္သြားၿပီး လက္ေမာင္းေတြ စုတ္ျပတ္ကုန္တာ ပါပါ ေတြ႔ခဲ့ရတယ္။ အဲဒီပြဲမွာ လက္စုတ္သြားတဲ့ လူက ႏုိင္သြားတယ္။
တခါတေလ ပါပါတုိ႔ ႏြားေက်ာင္းသားေတြ ႏြားေက်ာင္းတုန္း ရြာနီးခ်ပ္စပ္မွာ ဗုံသံ၊ ဆုိင္းသံၾကားလွ်င္ ယင္းရြာမွာ အလွဴအတန္္းရွိမွာပဲဆုိၿပီး ႏြားအုပ္ႀကီး ႏြားေက်ာင္းသားႏွစ္ေယာက္ သုံးေယာက္နဲ႕ ထားခဲ့ၿပီး က်န္ႏြားေက်ာင္းသားေတြက ရြာထဲမွာသြားၿပီး အေကၽြးအေမြး အရင္ ဝင္စားၾကတယ္။ ျပန္လာေတာ့လည္း ႏြားေက်ာင္းက်န္ရစ္တဲ့လူေတြအတြက္ စားစရာ ယူလာခဲ့ေပးၾကတယ္။
ပါပါတုိ႔ ရြာတဖက္ကမ္းမွာ ဆန္စက္ရွိေသာ္လည္း ပါပါတုိ႔ရြာကလူေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ စပါး ႀကိတ္ေမာင္းေထာင္း စားၾကပါတယ္။ ပါပါလည္း စပါးႀကိတ္ေမာင္းေထာင္းရတဲ့ေန႔မ်ားဆုိလွ်င္ ဦးေလး ႏြားေတြကုိ သြားမေက်ာင္းေပးႏုိင္ဘူး။
ပါပါ့အေမက ႏွစ္စာဝမ္းစာ စပါးကုိ အိမ္ေအာက္ရွိ ပုတ္ထဲမွာ ေလွာင္ထားပါတယ္။ ပုတ္ဆုိတာ ဝါးနဲ႔ရက္ထားတဲ့ ေတာင္းအႀကီးစားပါပဲ။ ေလလူေအာင္ ပုတ္ပတ္ပတ္ လည္ ႏြားေခ်းေတြနဲ႔ က်ံထားပါတယ္။ ႀကိတ္မယ့္ စပါးေတြကုိ ပုတ္ထဲမွာ ဝင္က်ဳံးရၿပီး ဖ်ာၾကမ္းေပၚမွာ ေနပူလွမ္းရပါတယ္။ ပုတ္ထဲမွာ စပါးက်ဳံးတဲ့အခါ စပါးမႈန္႔ ဝင္လုိ႔ သိမ္မသက္သာဘူး။
တေနကုန္ေနပူ လွမ္းၿပီး ေနာက္တေန႔ ႀကိတ္ဆုံနဲ႔ ႀကိတ္ရပါတယ္။ ႀကိတ္ဆုံကုိမသုံးမီ တေန႔ ႀကိဳတင္ၿပီး ႀကိတ္ဆုံ 'သြား' ေတြကုိ ျပဳျပင္ထားရပါတယ္။ ႀကိတ္ဆုံ 'သြား' ေတြကုိ မျပဳျပင္ထားလွ်င္ စပါးႀကိတ္တဲ့အခါ စပါးလုံး ေကာင္းေကာင္း မကြဲပါ။ ပါပါ စပါးႀကိတ္ခါစ ေကာင္းေကာင္း မႀကိတ္တတ္ ပါ။ ေနာက္ပုိင္း က်ေတာ့ က်င္လည္သြားပါတယ္။ ပါပါ့အေမက ႀကိတ္ၿပီးသား စပါးေတြကုိ ျပာတယ္။ အခြံမကၽြတ္ေသးတဲ့ စပါးေတြကုိ ထပ္မံႀကိတ္ရတယ္။ ေနာက္ ဆန္ေတြကုိ ေျခနင္းေမာင္းႏွင့္ေထာင္းၿပီး ဖြတ္ရပါတယ္။ ႀကိတ္ဆုံနဲ႔ႀကိတ္ၿပီးထြက္လာတဲ့ဖြဲဟာ ဖြဲၾကမ္းျဖစ္ၿပီး ေမာင္းေထာင္းၿပီး ထြက္လာတဲ့ ဖြဲဟာ ဖြဲႏုျဖစ္ပါတယ္။
ေႏြရာသီကုန္လုိ႔ မုိးတၿပိဳက္ ႏွစ္ၿပိဳက္ရြာလာေတာ့ ေက်ာင္းျပန္ဖြင့္ရက္နီးၿပီဆုိတာကုိ သတိေပးတာနဲ႔ တူတယ္။ ပါပါတုိ႔ေနတဲ့ေက်ာင္းဟာ ေရအခက္အခဲရွိလုိ႔ မုိးေကာင္းေကာင္းရြာမွ ေက်ာင္းျပန္ဖြင့္တယ္။ ဖြင့္ေနတဲ့အခ်ိန္ကေတာ့ ေမလကုန္ခါနီး (သုိ႔မဟုတ္) ဇြန္လ ပထမပတ္ျဖစ္ပါတယ္။ တခါတေလ ေမလ ကုန္ခါနီးမွ ေက်ာင္းျပန္ဖြင့္မယ္လုိ႔ ေၾကညာထားေသာ္လည္း မုိးေခါင္လုိ႔ ဇြန္လ ဒုတိယအပတ္က်မွ ဖြင့္ရတဲ့အျဖစ္လည္း ရွိခဲ့တယ္။
ဒီလုိ မုိးရြာျပန္ေတာ့ ေက်ာင္းသြားဖို႔ အစီအစဥ္ လုပ္ရျပန္တယ္။ အစီအစဥ္လုိ႔သာ ေျပာရတယ္။ တကယ္ဆုိေတာ့ မည္မည္ရရ အစီအစဥ္ မဟုတ္ပါဘူး။ တျခား ဝတ္ႏုိင္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြေတာ့ သူတုိ႔မိဘမ်ားဟာ သူတုိ႔အတြက္ ဝတ္ေကာင္းထည္ေကာင္းေတြ ခ်ဳပ္ေပးၾကတယ္။ ပါပါကေတာ့ ပါပါဝတ္ဖို႔လုံခ်ည္ဆုိရင္ ပါပါ့အေဖဆုံးၿပီး က်န္တဲ့လုံခ်ည္ေတြကုိ ျပင္ခ်ဳပ္ၿပီး ပါပါ ဝတ္ရတယ္။ ကြက္လုံခ်ည္ေတြ၊ အဆင္ရင့္ရင့္ေတြေပါ့။
ေက်ာင္းေရာက္ေတာ့ ပါပါ ဒီ လုံခ်ည္ေတြ ဝတ္္ေတာ့ 'မင္းအေဖလုံခ်ည္ မင္းဝတ္လာပါလား' လုိ႔ ေျပာဆုိ ေနာက္ေျပာင္ျခင္း ခံရပါတယ္။ အက်ႌက်ျပန္ေတာ့ ပါပါ့အေဖအက်ႌေတြကုိ ျပင္ခ်ဳပ္လုိ႔မရေတာ့ ပါပါ့အတြက္ အက်ႌခ်ဳပ္ ရန္ဖ်င္စေတြကုိ ရြာမွာ ေစ်းဆုိင္လာဖြင့္တဲ့ တ႐ုတ္ဆုိင္မွာ အေမက မ်က္ႏွာငယ္နဲ႔ အေႂကြး သြားဝယ္ရတယ္။ ဟုိတုန္းက ေစ်းေပါၿပီး အလုပ္ၾကမ္းသမားေတြဝတ္တဲ့ လွသိဂႌ အမည္ရွိတဲ့ ဖ်င္ၾကမ္း ႏွင့္ ကြက္ႀကီး ကြက္ၾကား ဖ်င္ေတြပဲရလုိ႔ ဒါေတြပဲ ဝယ္ခ်ဳပ္ရတယ္။ ပါပါတုိ႔ေခတ္တုန္းက ကြက္ႀကီး ကြက္ၾကား ဖ်င္ေတြဟာ ေခတ္မစားပါဘူး။ ပါပါ့အေနနဲ႔ အေႂကြးဝယ္လုိ႔ရတဲ့ ဖ်င္ေတြကုိပဲ ခ်ဳပ္ဝတ္ရပါတယ္။
မုိးတၿဖိဳက္ႏွစ္ၿဖိဳက္ရြာၿပီး လယ္ထဲမွာ ေရေတြဝင္လာေတာ့ ဖားေတြ ဆူဆူညံညံနဲ႔ ေအာ္ေနတာပဲ။ ဒီေတာ့ ပါပါဟာ သူ႔ႏြားေက်ာင္းသားအေဖာ္ေတြနဲ႔ မီးအုပ္ကုိယ္စီကုိင္ၿပီး ဖား႐ုိက္ၾကတယ္။ ေပ်ာ္စရာ လည္း ေကာင္းတယ္။ ေၾကာက္စရာလည္း ေကာင္းတယ္လုိ႔ ပါပါက ေျပာပါတယ္။ ေပ်ာ္စရာေကာင္း တာက အေပါင္းအေဖာ္မ်ားနဲ႔ ဖားထြက္႐ိုက္လုိ႔ပဲ။ ေၾကာက္စရာေကာင္းတာက ေႁမြေတြ ကင္းေတြပါပဲ။
ဖား႐ုိက္တဲ့အခါ တခါတေလ ဖားကုိ ေႁမြကုိက္ထားတာေတြေတာ့ ဖားေရာ ေႁမြပါ႐ုိက္ရတဲ့အခါလည္း ရွိတယ္။ ေရနံဆီမီးအုပ္နဲ႔ ထြက္႐ုိက္ရေတာ့ ေလတုိက္လုိ႔ မီး ႐ုတ္တရက္ ေသသြားတဲ့အခါလည္း ရွိတယ္။ ဖားခုန္တဲ့အရွိန္ေၾကာင့္ ေရဝင္လုိ႔ မီးေသရတဲ့အခါလည္း ရွိတယ္။ မီးျခစ္ အျမဲေဆာင္ရတယ္။ မီးျခစ္က သစ္သားမီးျခစ္ပါ။ မုိးရြာတဲ့အခါနဲ႔ ၾကံဳရင္ မီးျခစ္ကို ျခစ္လုိ႔မရေတာ့ဘူး။ ေရမစုိေအာင္ မီးျခစ္ ထားဖို႔ ဟုိတုန္းက ခုလုိ ပလတ္စတစ္အိတ္ေတြ မေပၚေသးပါဘူး။
အခုေဖာ္ျပသြားတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြဟာ ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္ အိမ္ျပန္ေရာက္လာတဲ့အခါ ပါပါ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရၿပီး ေတြ႔ၾကံဳရတဲ့ ဘဝျဖစ္ပါတယ္။ သီတင္းကၽြတ္ေက်ာင္းပိတ္လုိ႔ အိမ္ျပန္ေရာက္ တဲ့အခါမွာေတာ့ ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မ်ားႏွင့္မတူဘူး၊ ေက်ာင္းပိတ္ရက္လည္း နည္းတယ္။ ၁၅ ရက္ခန္႔သာ ပိတ္တယ္။ အေမလုပ္ကုိင္ထားတဲ့ ျခံမွာ မနက္ခင္း ေပါင္းထုိးေပးတယ္။ ေပါင္းထုိးတယ္ ဆုိတာ စုိက္ထားတဲ့သီးႏွံပင္ၾကားမွာ ေပါက္တဲ့ျမက္ပင္ေတြကုိ တူရြင္းႏွင့္ထုိးေပး၊ ရွင္းေပးတာျဖစ္ တယ္။ အေပါင္းအသင္း ႏြားေက်ာင္းသားေတြ ႏြားစာအတြက္ျမက္ရိတ္တာေတြ႔ေတာ့ ပါပါလည္း ျမက္ရိတ္တတ္ေအာင္ ျမက္ရိတ္တယ္။ စပါးေပၚတဲ့အခါလည္း ပါပါ စပါးဝင္ရိတ္တာပဲ။ သိပ္အတတ္ ႀကီးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သေဘာတရား နားလည္ထားဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
သီတင္းကၽြတ္ေက်ာင္းပိတ္ရက္အတြင္းမွာ လယ္ေတာထဲမွာ ေရေတြရွိေနေသးတယ္။ သီတင္းကၽြတ္ ေက်ာင္းပိတ္ရက္အတြင္းမွာ လယ္ေတာထဲမွာ ေရေတြရွိေနေသးတယ္။ ႏြားေက်ာင္းသား အေပါင္း အသင္းေတြနဲ႔ ပါပါ ငါးေတြ လုိက္ေထာင္တယ္။ 'ယွက္သက္' ေခၚတဲ့ ငါးဖမ္းကိရိယာနဲ႔လည္း ငါးေတြ ကုိ လုိက္ဖမ္းတယ္။ 'ၿမံႇဳး' ေခၚတဲ့ကိရိယာနဲ႔လည္း ငါးေတြကုိ ေထာင္ဖမ္းတယ္။
ပါပါ စိတ္အဝင္စားဆုံး ကေတာ့ လယ္နား ကန္သင္း (ကဇင္း) ေပၚမွာ ေတြ႔တတ္တဲ့ ပုဇြန္လုံးတြင္း၊ ဂဏန္းတြင္းေတြႏႈိက္တဲ့ အခါပဲ။ ပါပါ တခါ ႏွစ္ခါ ႏႈိက္ဖူးပါတယ္။ ကံဆုိးခ်င္တဲ့သူေတြက်ေတာ့ ေႁမြေတြ ႏိႈက္မိတဲ့အခါလည္း ရွိတယ္။
ညဘက္က် ေက်ာင္းသင္ခန္းစာမ်ားဖတ္ရန္ ပါပါ ႀကိဳးစားပါတယ္။ ျခင္ကုိက္လြန္းတဲ့အတြက္ မဖတ္ ႏုိင္ပါ။ ညအိပ္တဲ့အခါ ေထာင္စရာ ျခင္ေထာင္မရွိလုိ႔ ျခင္မကုိက္ေအာင္ အိမ္ေအာက္မွာ မီးေမႊးၿပီး အိပ္ရပါတယ္။ တက္လာတဲ့ မီးခုိးအရွိန္ေၾကာင့္ ျခင္မ်ား လြင့္စင္ကုန္ပါတယ္။ မီးခုိးကုိ ႐ွဴ႐ႈိက္ရင္း ပါပါတုိ႔မိသားစုေတြ အိပ္ၾကရပါတယ္။
မအိပ္မီ တခါတေလ ပါပါ့အေမက ပါပါ့ကုိ ေတာမွာေနၿပီး ေနထုိင္စားေသာက္ရတဲ့အေၾကာင္းကုိ ေျပာျပပါတယ္။ ပါပါ့ အေဖဆုံးၿပီးေနာက္ လူမေလး ေခြးမခန္႕ ခံရတဲ့အေၾကာင္းေတြလည္း ေျပာျပပါ တယ္။ အိမ္ေအာက္မွာ ေမြးထားတဲ့ ၾကက္ဘဲေတြလည္း ရြာက ဘိန္းစားသူခုိးေတြ ေျပာင္လာခုိးတဲ့ အေၾကာင္း၊ ပါပါ့အေမ ႏုိးရက္နဲ႕ ေျပာင္ယူသြားတဲ့အေၾကာင္း ပါပါ့ အေမက ပါပါ့ကုိ ေျပာျပတယ္။ ပါပါ့အေမက ဝမ္းနည္းစကားေတြေျပာေတာ့ ဘဝဆုိတာ ဒီလုိခ်ည္း ဆင္းရဲေနမွာ မဟုတ္ဘူး။ ျပန္ေကာင္းစားတဲ့အခါလည္းရွိမွာပဲဆုိၿပီး ပါပါက ပါပါ့အေမကုိ အားေပး စကားေျပာရပါတယ္။ (ပါပါဝန္ႀကီး ျဖစ္တယ္။ သမၼတျဖစ္စဥ္ ပါပါ့အေမကုိ ပါပါ ေခၚထားပါတယ္။)
၁၉၃၃ ခု မတ္လ ျဖစ္ပါတယ္။ ပါပါတုိ႔ ဆယ္တန္း အစုိးရစာေမးပြဲ ဝင္ေျဖရမယ့္လ ျဖစ္ပါတယ္။ ပါပါ ဆယ္တန္း စာေမးပြဲဝင္မေျဖမီ သုံးေလးလအလုိမွာပင္ ပါပါေက်ာင္းေနဘက္ သူငယ္ခ်င္း ဦးဝီ(လ) ဆင္သိန္းအိမ္မွာ စာသြားဖတ္ပါတယ္။ (ယခု အေကာက္ေတာ္ဌာန လက္ေထာက္မင္းႀကီး အၿငိမ္းစား ဦးဝီ(လ) ဆင္သိန္းတုိ႔အေဖ) အေမဟာ ေက်ာင္းဝင္းထဲမွာရွိတဲ့ အိမ္တအိမ္မွာ ေနၾကတယ္။
စာေမးပြဲ ေျဖဆုိတဲ့ရက္မ်ားအတြင္း ဆယ္တန္းေအာင္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြကုိ ထမင္းေကာင္း၊ ဟင္းေကာင္း ေကၽြးရမယ္ဆုိၿပီး ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ေဘာ္ဒါအုပ္ကုိ ၫႊန္ၾကားပါတယ္။ စားေနၾက မနက္ဘက္ ထမင္း၊ ငါးပိရည္ႏွင့္တုိ႔စရာ၊ ညေနဘက္ ထမင္းနဲ႔ ပဲဟင္းနဲ႔စာလွ်င္ စာေမးပြဲအတြင္း စာေသာက္ရတဲ့ ထမင္း ဟင္းေတြဟာ ပုိေကာင္းပါတယ္။
စာေမးပြဲလည္းေျဖဆုိၿပီးၿပီ၊ ေက်ာင္းလည္း ဲပိတ္ၿပီ၊ သုိ႔ေသာ္ ပါပါ ရြာမျပန္ဘဲ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအိမ္မွာပဲ ေနရစ္ခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ဦးေရႊေတာ ျဖစ္ပါတယ္။ (ယခု ရာထူး ဝန္အၿငိမ္းစား) ပါပါတုိ႔ အဂၤလိပ္ေခတ္တုန္းက 'ခ်က္ထုိး၊ ေမာင္း၊ နင္း အလုပ္' ဆုိတဲ့ ေဝါဟာရ စကားေပၚခဲ့ပါတယ္။
အဂၤလိပ္ အရာရွိမ်ားအိမ္မွာ ထမင္းခ်က္ သပ္သပ္တေယာက္၊ စားပြဲထုိး သပ္သပ္တေယာက္၊ ကားေမာင္းတဲ့ လူသပ္သပ္တေယာက္၊ ငွားရမ္းၿပီး ခုိင္းပါတယ္။ ျမန္မာအရာရွိမ်ားအိမ္ႏွင့္ အထက္တန္းလႊာအိမ္မ်ားမွာေတာ့ ငွားရမ္းထားတဲ့ လူတေယာက္ကုိပဲ ထမင္းခ်က္ခုိင္းတယ္၊ စားပြဲထုိးခုိင္းတယ္၊ ကားေမာင္း ခုိင္းတယ္။ ညဆုိလည္း အေညာင္းအညာ ေျဖနင္းခုိင္းနယ္။ ဒါေၾကာင့္ 'ခ်က္ထုိး၊ ေမာင္း၊ နင္း အလုပ္' ဆုိတဲ့ ေဝါဟာရစကား ေပၚလာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး အိမ္မွာ ပါပါေနတာ ခ်က္ထုိး အလုပ္ပဲ လုပ္ရပါတယ္။
ေစာဘဦးၾကီး၏မူ(၄)ရပ္
For us surrender is out of question.
(လက္နက္ခ်အညံ့ခံျခင္း အလွ်င္းမေျပာရ)
We shall retain our arm.
(ကရင့္လက္နက္ ကရင္ေတြကိုင္ထားရမယ္)
The recognition of Karen State must be complete)
(ကရင္ျပည္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းနွင့္ ျပီးျပည့္စံုရမည္)
We shall decide our own political destiny.
(ကရင့္က်မၼာ ကရင္ဖန္တီးပိုင္ခြင့္ရွိရမည္)။
(လက္နက္ခ်အညံ့ခံျခင္း အလွ်င္းမေျပာရ)
We shall retain our arm.
(ကရင့္လက္နက္ ကရင္ေတြကိုင္ထားရမယ္)
The recognition of Karen State must be complete)
(ကရင္ျပည္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းနွင့္ ျပီးျပည့္စံုရမည္)
We shall decide our own political destiny.
(ကရင့္က်မၼာ ကရင္ဖန္တီးပိုင္ခြင့္ရွိရမည္)။
မန္း၀င္းေမာင္အထၳဳပတၱိ အပိုင္း(၂)
Sunday, January 11, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment